Over de super kandidaat die niet bestaat

Vacatures herschrijven vind ik als copywriter enorm leuk. 

Te lang? 

Ik kortwiek ze gelijk. 

Te stroef? 

Ik smeer ze in met boter.

Maar tegenwoordig lees je ook van die vacatures die precies eens door het sterrenstof zijn gehaald met van die Disney-achtige, nogal overdreven (of vergezochte) omschrijvingen als 'Ben jij ook zo'n target tijger?' of 'Stilzitten staat niet in jouw woordenboek?' en de alom bekende 'Jij bruist van motivatie?'

Toegegeven, ik maak me er ook wel eens schuldig aan. Als copywriter word je nu eenmaal makkelijk enthousiast van opzwepende woorden of alliteraties (target tijger) en gewoon gelukkig van dat vlot vonkend taalgebruik (dat je zelf hebt verzonnen). 

Maar het woord is een krachtig instrument - dat weten we al sinds de Bijbel - en die woorden zouden wel eens:

a) een job kunnen omschrijven die inhoudelijk geheel niet met de realiteit overeenkomt

en

b) een kandidaat kunnen omschrijven die basically niet bestaat (want we leven nu eenmaal niet in Disneyland) en daarmee een doorsnee maar potentieel wel degelijke kandidaat kunnen afschrikken omdat die zich niet echt kan vinden in die opgepompt positieve popiejopie prietpraat (dat was er zo'n voorbeeld van trouwens).

Er zitten vast wel helden onder de werkende en werkzoekende bevolking maar gewoon al op tijd komen en je job op een gemiddeld goeie (in plaats van sublieme) manier dagelijks uitvoeren...

...misschien kunnen we ons voortaan meer op dat soort van kandidaten richten?

(Ik ga gelijk mijn 'retail hero' van het web halen.)

thuiswerken.jpg

De thuiswerkspecial

fotofeldenkrais.png

De Feldenkrais methode

pleasurepause2.jpg

The pleasure pause